Město Skuteč
Palackého náměstí 133
539 73 Skuteč
IČO: 00270903
DIČ: CZ00270903
Nemilou zprávou pro nás všechny je vyjádření svozové společnosti k výši nákladů na svoz komunálního odpadu pro následující léta. Nejen inflace, státem zvýšené DPH za svoz odpadů o 6 % a avizované ukončení provozu skládky v Nasavrkách, hrají velmi nešťastnou roli v budoucích nákladech na svoz odpadů. Po ukončení provozu skládky v Nasavrkách je předpoklad svážet komunální odpad do Čáslavi.
Limity na občana jsou neúprosné
Zákon o odpadech dále hovoří zcela nekompromisně. Za každou tunu směsného komunálního odpadu a objemného odpadu umístěného na skládku zaplatí obec 500 Kč. Překročí-li obec stanovený limit na občana pro příslušný kalendářní rok, poplatek za skládkovné nekompromisně narůstá. V roce 2021 činil 800 Kč, v roce 2024 již 1.250 Kč a pro rok 2025 činí 1.500 Kč. Do roku 2029 je stanoven na 1.850 Kč za tunu. Oproti tomu se limit produkce komunálního odpadu na občana neustále snižuje. Zatímco v roce 2021 to bylo 200 kg na osobu, v roce 2024 činil 170 kg na osobu a pro rok 2025 je stanoven na 160 kg. Každým následujícím rokem se bude dál snižovat o 10 kg na osobu.
Využívejme více sběrný dvůr
Jediné, co můžeme udělat, je snažit se o co nejmenší produkci komunálního odpadu umístěného na skládku, tedy nejen pečlivě třídit, ale i využívat služeb sběrného dvora. Stále více a více občanů se zapojuje do systému třídění odpadů či lépe třídí, za což jim patří obrovské poděkování. Pouze společným úsilím jsme schopni dosáhnout velice přísných limitů stanovených zákonem. V roce 2023 jsme zákonný limit překročili o 77 kg na osobu, což jen dokresluje velkou přísnost této normy. Proto je velmi důležité, abychom se všichni do třídění odpadů zapojili.
Zvýšení poplatku je nezbytné
V březnu 2025 končí smlouva se svozovou společností. Z tohoto důvodu jsme si nechali vypracovat finanční analýzu výše nákladů do let budoucích. Čísla zde hovoří zcela jasně. Pro rok 2025 předpokládáme náklady ve výši 9.111.450 Kč, z toho cca 2.160.000 Kč činí provoz sběrného dvora. To je v souhrnu o 2 milióny více než v letech předchozích. Proto zastupitelstvo města rozhodlo o navýšení poplatků za svoz komunálního odpadu na částku 1.200 Kč.
Pro ucelenost celého systému jsme se i formou ankety pokusili zmapovat a nabídnout občanům jistou možnost finančních úspor vázanou na četnost svozů v jednotlivých místních částech. Velmi děkuji občanům za jejich vyjádření, anketa měla velkou odezvu. Nicméně i zde nám současná legislativa brání vyhovět rozdílným požadavkům jednotlivých místních částí.
Lichý týden
pondělí – Štěpánov, Zbožnov, Lhota
čtvrtek – Skuteč včetně bytových domů*, Skutíčko, Přibylov, Nová Ves
pátek – Zhoř, Hněvětice, Lešany
Sudý týden
pondělí – Radčice, Žďárec
středa – Skuteč bytové domy*
pátek – Lažany
* 8 a více bytů v objektu (ulice Družstevní, Sládkova, Havlíčkova, ČSA a Dr. Znojemského)
Svoz tříděného odpadu (papír a plast) probíhá v celé Skutči (včetně místních částí) jednou měsíčně. V úterý se vyváží plast a ve středu papír.
Podrobně naleznete všechny termíny v kalendáři níže.
Internet Explorer není podporován. Pokud se vám kalendář nezobrazí, zkuste jiný prohlížeč.
Rozdíl mezi příjmy a výdaji za rok 2023 ve výši 2.181.016 Kč byl hrazen z rozpočtu města. V přepočtu na jednoho obyvatele tak náklady činily 1.157 Kč/osoba/rok.
Celkové náklady za uplynulý rok představují částku 6.777.250 Kč. V této částce jsou zahrnuty náklady za:
svoz komunálního odpadu | 4.023.880 Kč |
svoz separovaného odpadu (papír, plast) | 593.652 Kč |
svoz plechovek | 30.593 Kč |
svoz nebezpečného odpadu | 82.838 Kč |
svoz papíru a lepenky ze sběrného dvora (mimo smlouvu) | 116.790 Kč |
provoz sběrného dvora | 1.915.947 Kč |
ostatní drobné náklady | 13.750 Kč |
Zde však nejsou započítány další náklady na zaměstnance provádějící svoz odpadkových košů, ani náklady vzniklé kvůli nezodpovědným lidem házejícím do kontejnerů odpady, které tam nepatří. Svozová společnost takový kontejner nevyveze, musí být našimi zaměstnanci roztříděn.
Třídit se vyplatí. Svoz separovaného odpadu nás sice stál 593.652 Kč, ale odměna za tento vytříděný odpad od společnosti EKO-KOM činila 998.917 Kč.
Celkové příjmy na odpadovém hospodářství za rok 2023 dosáhly 4.596.234 Kč:
poplatky občanů | 3.572.633 Kč |
příjmy za svoz olejů a textilu | 24.684 Kč |
příjmy za svoz separovaného odpadu (papír, plast) | 998.917 Kč |
Závěrem přehled vytříděných složek:
Celkem bylo vytříděno 2.032.267 tun odpadu.
Kontejnery (zvony) na tříděný odpad v místních částech měníme za otevíratelné 1100 l nádoby (papír, plast). Navíc má každá domácnost možnost požádat o popelnice na papír a plast. Stačí se ozvat panu místostarostovi (milan.pesek@skutec.cz, 469 326 401)
Musíme si uvědomit, co do popelnic patří a nepatří. Svozová společnost může do popelnice nahlédnout (a že to dělají) a případně popelnice nevyvézt. Musíme se prostě naučit třídit. Třeba jednou v něčem můžeme být nejlepší - není moc měst, co má systém odpadového hospodářství takhle nastavený.
Hodně se také ptáte na bioodpadové nádoby. Nedávno jsme zájemcům zdarma rozdávali kompostéry. V současné době můžete využívat kompostárnu. Bioodpad ale budeme také řešit.
Seznam hnízd na tříděný odpad naleznete naké v naší Interaktivní mapě.
Adresa:
Zvěřinova 985
539 73 Skuteč
Provozovatel:
AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.
Provozovna Nasavrky
538 25 Nasavrky, Slatiňanská 23
Tel.: +420 469 625 456
E-mail: nasavrky@avecz.cz
IČO: 493 56 089
Odpovědná osoba:
p. Šimůnek
Tel.: +420 731 636 030
Provozní doba:
Více informací na samostatné stránce Sběrný Dvůr.
Adresa:
Bílý Kopeček 1021
539 73 Skuteč
Prodej kompostu
2 Kč / 1 kg kompostu (vč. DPH)
možnost nakládky kompostu za 50 Kč (vč. DPH)
Odpovědná osoba:
Jaromír Bubeníček
Tel.: +420 731 557 425
Provozní doba:
duben - listopad
Ostatní dny po telefonické domluvě s p. Bubeníčkem 731 557 425.
Více informací na stránce Kompostárna.