Město Skuteč
Palackého náměstí 133
539 73 Skuteč
IČO: 00270903
DIČ: CZ00270903
Lichý týden
pondělí – Štěpánov, Zbožnov, Lhota
čtvrtek – Skuteč včetně bytových domů*, Skutíčko, Přibylov, Nová Ves
pátek – Zhoř, Hněvětice, Lešany
Sudý týden
pondělí – Radčice, Žďárec
středa – Skuteč bytové domy*
pátek – Lažany
* 8 a více bytů v objektu (ulice Družstevní, Sládkova, Havlíčkova, ČSA a Dr. Znojemského)
Od pondělí 22. července do konce září spouštíme nové termíny týdenních svozů komunálního odpadu.
Lichý týden
pondělí – Štěpánov, Zbožnov, Radčice, Žďárec, Lhota, Skuteč sídliště
čtvrtek – Skuteč včetně sídliště, Skutíčko, Přibylov, Nová Ves
pátek – Zhoř, Hněvětice, Lešany, Lažany
Sudý týden
pondělí – Radčice, Žďárec, Skuteč sídliště
čtvrtek – Skuteč, Skutíčko, Přibylov, Nová Ves, Štěpánov, Zbožnov, Zhoř, Hněvětice, Lešany
pátek – Lhota, Lažany, Skuteč sídliště
Od října 2024 se vrátí termíny svozů na 14 denní, jak tomu bylo zkušebně v měsících květen a červen.
Abychom blíže objasnili, proč takto činíme až nyní, kdy jsme při zavedení čtrnáctidenních svozů přislíbili občanům, že přes letní horké měsíce se vrátíme k týdenním svozům komunálního odpadu. Museli jsme se nejdříve vypořádat nejen s logistickými a ekonomickými skutečnostmi, ale hlavně s platnými právními předpisy, soudní rozhodnutí nevyjímaje. V minulosti byl týdenní svoz standardně ve Skutči, Radčicích, Žďárci a Lažanech. V ostatních místních částech byl svoz komunálního odpadu čtrnáctidenní.
Významným rozhodnutím v této otázce je nález ústavního soudu ze dne 11. 4. 2023 sp. zn. Pl. ÚS 25/22, který apriori říká, že ačkoliv je město oprávněno upravit v obecně závazné vyhlášce úlevu na místních poplatcích za obecní systém odpadového hospodářství, konkrétní úleva pro poplatníky např. v místních částech, kde by byl ponechám 14. denní svoz, jak tomu bylo v minulosti i přes letní měsíce, by znamenala, že město obchází zákonem stanovenou konstrukci poplatků, která odráží zájem na rovném rozdělení nákladů na provoz odpadového systému. Z důvodu dodržení platné legislativy bude tedy probíhat týdenní svoz přes letní měsíce i přes zvýšené ekonomické náklady ve všech místních částech. Jinak toho v současné době docílit nelze.
U rekreačních objektů je tomu obdobně. Nelze tyto zvýhodnit částečnou finanční úlevou, byť chápeme, že produkce u těchto objektů, které nejsou využívány celoročně je poněkud jiná. Rozhodnutí ústavního soudu v této otázce mluví zcela jasně.
V březnu 2025 končí smlouva se svozovou společností. Již nyní začínáme pracovat na nových podmínkách výběrového řízení, kde bude zahrnut týdenní svoz komunálního odpadu, a to od měsíce červen do září, poté bude vyjma bytových domů 14. denní. Další skutečnosti včetně možných úlev konzultujeme s dozorovým orgánem Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra ČR tak, abychom dodrželi veškerou platnou legislativu.
Chápeme, že pro některé z vás mohou znamenat tyto změny termínů svozů určité komplikace. Vše však děláme s ohledem na ekonomické, logistické a právní skutečnosti. Bylo by jednoduché zvýšit poplatek na 1.500 Kč/osoba/rok a ponechat týdenní svozy všude, což by i pro nás bylo mnohem méně práce a starostí. Touto cestou zdražování však jít nechceme, proto hledáme veškeré možné úsporné varianty. Jednou z významných úspor je i svědomité třídění odpadů, za což děkujeme.
Z důvodu hledání úspor v odpadovém hospodářství nově zavádíme od března svoz komunálního odpadu 1 x za 14 dní. Nové opatření se netýká bytových domů, kde svoz zůstává týdenní.
Po dohodě s vedením svozové společnost budou tyto čtrnáctidenní svozy probíhat několik měsíců, přičemž jednotlivé měsíce budeme monitorovat a vyhodnocovat.
V červenci bychom chtěli učinit závěrečné rozhodnutí, jaká varianta pro nás bude, s ohledem na finanční náklady, výhodnější. V případě ponechání čtrnáctidenních svozů, je zde i varianta týdenních svozů přes letní měsíce v době vysokých teplot.
O tom všem Vás budeme průběžně informovat. U kontejnerových stání se termíny svozů nemění.
Nově tedy bude svoz komunálního odpadu z domácností probíhat od měsíce březen takto:
Lichý týden
pondělí – Štěpánov, Zbožnov, Lhota
čtvrtek – Skuteč včetně bytových domů*, Skutíčko, Přibylov, Nová Ves
pátek – Zhoř, Hněvětice, Lešany
Sudý týden
pondělí – Radčice, Žďárec
středa – Skuteč bytové domy*
pátek – Lažany
* 8 a více bytů v objektu (ulice Družstevní, Sládkova, Havlíčkova, ČSA a Dr. Znojemského)
V mnoha okolních městech čtrnáctidenní varianta svozů funguje již několik let, což nyní v důsledku zvýšení sazby DHP na svoz odpadů o 6 % rozhodně kvitují. Jsem přesvědčen, že i my najdeme tu nejvhodnější variantu.
Jak jsme na tom v porovnání s okolními městy?
Luže - 700 Kč - svoz 1x za 14 dní
Hrochův Týnec - 900 Kč - svoz 1x za 7 dní
Skuteč - 950 Kč - svoz 1x za 14 dní
Proseč - 1.000 Kč - svoz 1x za 14 dní
Chrast - 1.000 Kč - svoz 1x za 14 dní
Svoz tříděného odpadu (papír a plast) probíhá v celé Skutči (včetně místních částí) jednou měsíčně. V úterý se vyváží plast a ve středu papír.
Podrobně naleznete všechny termíny v kalendáři níže.
Internet Explorer není podporován. Pokud se vám kalendář nezobrazí, zkuste jiný prohlížeč.
Rozdíl mezi příjmy a výdaji za rok 2023 ve výši 2.181.016 Kč byl hrazen z rozpočtu města. V přepočtu na jednoho obyvatele tak náklady činily 1.157 Kč/osoba/rok.
Celkové náklady za uplynulý rok představují částku 6.777.250 Kč. V této částce jsou zahrnuty náklady za:
svoz komunálního odpadu | 4.023.880 Kč |
svoz separovaného odpadu (papír, plast) | 593.652 Kč |
svoz plechovek | 30.593 Kč |
svoz nebezpečného odpadu | 82.838 Kč |
svoz papíru a lepenky ze sběrného dvora (mimo smlouvu) | 116.790 Kč |
provoz sběrného dvora | 1.915.947 Kč |
ostatní drobné náklady | 13.750 Kč |
Zde však nejsou započítány další náklady na zaměstnance provádějící svoz odpadkových košů, ani náklady vzniklé kvůli nezodpovědným lidem házejícím do kontejnerů odpady, které tam nepatří. Svozová společnost takový kontejner nevyveze, musí být našimi zaměstnanci roztříděn.
Třídit se vyplatí. Svoz separovaného odpadu nás sice stál 593.652 Kč, ale odměna za tento vytříděný odpad od společnosti EKO-KOM činila 998.917 Kč.
Celkové příjmy na odpadovém hospodářství za rok 2023 dosáhly 4.596.234 Kč:
poplatky občanů | 3.572.633 Kč |
příjmy za svoz olejů a textilu | 24.684 Kč |
příjmy za svoz separovaného odpadu (papír, plast) | 998.917 Kč |
Závěrem přehled vytříděných složek:
Celkem bylo vytříděno 2.032.267 tun odpadu.
Kontejnery (zvony) na tříděný odpad v místních částech měníme za otevíratelné 1100 l nádoby (papír, plast). Navíc má každá domácnost možnost požádat o popelnice na papír a plast. Stačí se ozvat panu místostarostovi (milan.pesek@skutec.cz, 469 326 401)
Musíme si uvědomit, co do popelnic patří a nepatří. Svozová společnost může do popelnice nahlédnout (a že to dělají) a případně popelnice nevyvézt. Musíme se prostě naučit třídit. Třeba jednou v něčem můžeme být nejlepší - není moc měst, co má systém odpadového hospodářství takhle nastavený.
Hodně se také ptáte na bioodpadové nádoby. Nedávno jsme zájemcům zdarma rozdávali kompostéry. V současné době můžete využívat kompostárnu. Bioodpad ale budeme také řešit.
Seznam hnízd na tříděný odpad naleznete naké v naší Interaktivní mapě.
Adresa:
Zvěřinova 985
539 73 Skuteč
Provozovatel:
AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.
Provozovna Nasavrky
538 25 Nasavrky, Slatiňanská 23
Tel.: +420 469 625 456
E-mail: nasavrky@avecz.cz
IČO: 493 56 089
Odpovědná osoba:
p. Šimůnek
Tel.: +420 731 636 030
Provozní doba:
Více informací na samostatné stránce Sběrný Dvůr.
Adresa:
Bílý Kopeček 1021
539 73 Skuteč
Prodej kompostu
2 Kč / 1 kg kompostu (vč. DPH)
možnost nakládky kompostu za 50 Kč (vč. DPH)
Odpovědná osoba:
Jaromír Bubeníček
Tel.: +420 731 557 425
Provozní doba:
duben - listopad
Ostatní dny po telefonické domluvě s p. Bubeníčkem 731 557 425.
Více informací na stránce Kompostárna.