Město Skuteč
Palackého náměstí 133
539 73 Skuteč
IČO: 00270903
DIČ: CZ00270903
Změny v cyklobusech Pardubický kraj podniká coby objednatel autobusové dopravy na základě podrobné analýzy minulých let. Dlouhodobě se totiž ukazuje, že ze sedmi linek jsou aktivně využívány pouze tři. „Cyklobusy, jak už jejich název napovídá, neslouží primárně pro účely regionální dopravy. Jejich provoz hradíme hlavně kvůli podpoře turistů, kvůli tomu je také za autobusem vždy napojený přívěs pro přepravu kol. Na něj musí mít řidič speciální oprávnění, což zase omezuje dopravce. Bohužel, v posledních letech vozily některé spoje v průměru jedno kolo na jeden odjetý spoj. Proto jsme před startem letošní turistické sezóny rozhodli o tom, že nebudeme provozovat celkem čtyři linky, dvě budou pokračovat beze změn a u jedné dojde ke změně trasy. Po vyhodnocení dat za rok 2024 uvidíme, zda dojde k návratu některých linek nebo dalším změnám. U letos nenasazených spojů se ekonomicky nevyplatí ani alternativy jako například dodávka. Jelikož v některých případech cyklobusy částečně plnily pro občany funkci hromadné dopravy, dojde díky finanční úspoře k posílení vybraných spojů. Týká se to například linek Pardubice – Chrudim, Chrudim – Seč či Litomyšl – Česká Třebová a bude to součástí změny jízdních řádů v letošním roce. Pro občany tedy nedojde k žádným dramatickým změnám. Těm naopak posilujeme pravidelné spoje,“ vysvětluje změny Michal Kortyš, první náměstek hejtmana pro dopravu.
Zájem o cyklobusy u turistů klesá dlouhodobě, a to i přes to, že na propagaci se kromě Pardubického kraje podílí také zapojená města a destinační společnosti. „Máme k dispozici detailní rozbor využití linek na jednotlivých zastávkách dle sčítání ze strojků ve vozidlech. Zastavování dává smysl zejména u tradičních mnohaletých spojů především do Orlických hor s cílovou stanicí na Šerlichu. Přestože cyklistů nebývá příliš mnoho, využití pěšími turisty je solidní. I to je ovšem z velké části závislé na počasí. Tam, kde je patrné, že zřetelně využívány, dojde k posílení standardní dopravní obslužnosti,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který o detailních parametrech využití jednotlivých spojů jednal opakovaně se zástupci krajského odboru dopravy.
Cyklobusy, kterými se můžete v roce 2024 svézt:
Zachování tří vybraných linek vzešlo z dlouhé diskuze mezi dopravními technology a zástupci cestovního ruchu. „Stejně jako se vyvíjí trendy, se mění i zájem turistů o aktivity. Neustále například roste oblíbenost elektrokol. Jejich uživatelé nepotřebují využívat cyklobusy, protože snáze zvládnou zdolat i delší trasy. Jsme rádi, že tři využívané cyklobusy budou i nadále vozit turisty a těší nás, že si na ně lidé zvykli. V případě nevypravených linek to bereme jako výzvu, a pokud by do budoucna měl nastat boom cykloturistiky, budeme na to reagovat. Nicméně bych chtěl dodat, že cyklobusy nejsou naším hlavním lákadlem pro turisty, ale spíše snahou jim nabídnout něco navíc. Podobně jako například u soutěže Cyklopecky musí dojít k přirozené evoluci a reakci na vývoj trhu. Protože to, co fungovalo před lety, nemůže fungovat věčně. Na jedné straně evidujeme nižší zájem o některé aktivity, ale na druhé straně zde bylo v roce 2023 ubytovaných nejvíce turistů za posledních 12 let. Cestovní ruch se tedy mění a pro náš kraj spíše pozitivně,“ sdělil radní pro cestovní ruch Alexandr Krejčíř.