Město Skuteč
Palackého náměstí 133
539 73 Skuteč
IČO: 00270903
DIČ: CZ00270903
Vedle těch největších investic, jako je generální rekonstrukce pardubického nádraží včetně nádražní haly nebo rekonstrukce nádraží v České Třebové se jedná i o investice v menších městech a obcích, jako např. rekonstrukce nádraží ve Slatiňanech, oprava nástupišť v Zaječicích, zastávka v Předhradí, nebo již naplánovaná rekonstrukce výpravní budovy v Chrasti u Chrudimi.
Z tohoto důvodu se starosta města Jaroslav Hetfleiš obrátil (ne poprvé) koncem května na Oblastní ředitelství Správy železnic, a. s. se žádostí o to, aby do plánu investic byla co nejdříve zahrnuta také rekonstrukce stanic ve Skutči a ve Žďárci u Skutče. Naše žádost se týkala neutěšeného stavu nádražních budov i potřebné modernizace nástupišť; v případě Žďárce u Skutče jsme apelovali rovněž na nutnost zřízení sociálního zařízení (WC pro cestující).
V závěru června jsme obdrželi odpověď. Vyplývá z ní, že rekonstrukce kolejišť a výstavba nových nástupišť obou zmiňovaných stanic je součástí naplánovaného projektu, jehož realizaci dráhy předpokládají v letech 2032 – 2035. Pokud nás tato odpověď příliš nepotěšila, protože deset let je dlouhá doba, vyjádření k našim dalším požadavkům nás vyloženě zklamalo: „Bohužel tato plánovaná modernizace se netýká budov nádraží, kde v obou případech nevyšla kladně návratnost vložených finančních prostředků, která je podmínkou jejich zařazení do plánu investic a jejich následného schválení Centrální komisí Ministerstva dopravy do realizace.“
Neuspěli jsme ani s požadavkem na obnovu toalet pro cestující na stanici ve Žďárci u Skutče, přestože jde o stanici přestupní, kterou využívá větší množství cestujících. České dráhy, a.s. v roce 2020 zrušili vyhlášku, která zahrnovala povinnost vybavení stanic hygienickými zařízeními. Nová vyhláška stanovuje, že mezi nutné vybavení stanic patří pouze nástupiště, prostory nebo přístřešky pro cestující a bezbariérový přístup.
Přestože je cestování vlakem ekologičtější a bezpečnější, s podobným přístupem se počet cestujících na regionálních tratích pravděpodobně zvyšovat nebude.