Město Skuteč
Palackého náměstí 133
539 73 Skuteč
IČO: 00270903
DIČ: CZ00270903
Nemilou zprávou pro nás všechny je vyjádření svozové společnosti k výši nákladů na svoz komunálního odpadu pro následující léta. Nejen inflace, státem zvýšené DPH za svoz odpadů o 6 % a avizované ukončení provozu skládky v Nasavrkách, hrají velmi nešťastnou roli v budoucích nákladech na svoz odpadů.
Po ukončení provozu skládky v Nasavrkách je předpoklad svážet komunální odpad do Čáslavi.
Limity na občana jsou neúprosné
Zákon o odpadech dále hovoří zcela nekompromisně. Za každou tunu směsného komunálního odpadu a objemného odpadu umístěného na skládku zaplatí obec 500 Kč. Překročí-li obec stanovený limit na občana pro příslušný kalendářní rok, poplatek za skládkovné nekompromisně narůstá. V roce 2021 činil 800 Kč, v roce 2024 již 1.250 Kč a pro rok 2025 činí 1.500 Kč. Do roku 2029 je stanoven na 1.850 Kč za tunu. Oproti tomu se limit produkce komunálního odpadu na občana neustále snižuje. Zatímco v roce 2021 to bylo 200 kg na osobu, v roce 2024 činil 170 kg na osobu a pro rok 2025 je stanoven na 160 kg. Každým následujícím rokem se bude dál snižovat o 10 kg na osobu.
Využívejme více sběrný dvůr
Jediné, co můžeme udělat, je snažit se o co nejmenší produkci komunálního odpadu umístěného na skládku, tedy nejen pečlivě třídit, ale i využívat služeb sběrného dvora. Stále více a více občanů se zapojuje do systému třídění odpadů či lépe třídí, za což jim patří obrovské poděkování. Pouze společným úsilím jsme schopni dosáhnout velice přísných limitů stanovených zákonem. V roce 2023 jsme zákonný limit překročili o 77 kg na osobu, což jen dokresluje velkou přísnost této normy. Proto je velmi důležité, abychom se všichni do třídění odpadů zapojili.
Zvýšení poplatku je nezbytné
V březnu 2025 končí smlouva se svozovou společností. Z tohoto důvodu jsme si nechali vypracovat finanční analýzu výše nákladů do let budoucích. Čísla zde hovoří zcela jasně. Pro rok 2025 předpokládáme náklady ve výši 9.111.450 Kč, z toho cca 2.160.000 Kč činí provoz sběrného dvora. To je v souhrnu o 2 milióny více než v letech předchozích. Proto zastupitelstvo města rozhodlo o navýšení poplatků za svoz komunálního odpadu na částku 1.200 Kč.
Pro ucelenost celého systému jsme se i formou ankety pokusili zmapovat a nabídnout občanům jistou možnost finančních úspor vázanou na četnost svozů v jednotlivých místních částech. Velmi děkuji občanům za jejich vyjádření, anketa měla velkou odezvu. Nicméně i zde nám současná legislativa brání vyhovět rozdílným požadavkům jednotlivých místních částí.
Informace o splatnosti poplatku najdete v sekci ÚŘAD - MÍSTNÍ POPLATKY.
Mgr. Milan Pešek
místostarosta